Nieuws

INVLOED VAN SOCIAL MEDIA OP DE VASTGOEDMARKT

Social media zijn alomtegenwoordig en ook tijdens de huizenjacht hebben ze invloed op wat we doen. Als vrienden investeren in een groot huis, lijkt het of we daar wél in willen volgen. Zo blijkt uit een studie van het Amerikaanse National Bureau of Economic Research.

Voor het onderzoek werd een rondvraag gedaan bij 1.250 respondenten in Los Angeles. Daarnaast werden de gegevens van 434.000 huurders en ruim 1 miljoen eigenaars geanalyseerd.

“Wanneer je ziet dat mensen een huis kopen, dat in waarde stijgt en uiteindelijk geld verdienen met de verkoop ervan, lijkt dat ook voor jou een betere investering”, zegt Johannes Stroebel, professor economie aan de Universiteit van New York, die meewerkte aan de studie. “Het toont aan dat een positieve ervaring binnen je sociale netwerk een belangrijke factor is en uiteindelijk je eigen keuze bepaalt.”

Niet alles positief

Aan de andere kant, wie op sociale media negatieve ervaringen leest bij kennissen en horen dat ze verlies lijden, is eerder geneigd om het huis te verkopen en te gaan huren. Zo’n 1% zou uiteindelijk zelfs hun eigendom goedkoper verkopen dan normaal.

“Sociale media beïnvloedt dus wel degelijk of je uiteindelijk de huizenmarkt al dan niet opgaat. Dat kan zowel in positieve als in negatieve zin zijn”, zo luidt de conclusie van Jason Dorsey, Chief Strategie van een Texaans onderzoeksbureau. “Een huis kopen lijkt haalbaarder wanneer kennissen dat ook succesvol hebben gedaan en andersom is dat niet anders.”



26/03/2017

Als wij het niet verkocht krijgen, dan krijgt niemand het verkocht.

Design door qkeleq
Webontwerp en ontwikkeling door UNEEK Concepts

© 2016 Vastgoedservice

Lid erkende vastgoedmakelaars BIV, Erkenningsnummer BIV 202.818
Ondernemingsnummer 881 871 045
Onder controle van BIV Luxemburgstraat 16B 1000 Brussel
onderworpen aan de deontologische code
land van erkenning: België